Arduino Örnek 1: İnteraktif Trafik Lambası

İnteraktif olarak çalışabilen trafik lambası uygulamasını mBlock kodlama programını kullanarak kodlayabilir ve arduino kartımıza yükleyerek çalıştırabiliriz. Bu uygulamada yapmaya çalıştığımız arduino kartındaki verileri okuyarak bu verileri mBlock programı üzerinde çalıştırmak. Bunun için izlememiz gereken adımlar aşağıdaki gibidir.

1. Arduino devresi hazırlanır.

Gerekli Malzemeler:

  • 1 adet arduino 
  • 1 adet breadboard
  • 3 adet LED (Kırmızı, Sarı, Yeşil)
  • 3 adet 220 ohm diren
  • 4 adet erkek-erkek jumper kablo

Malzemeler temin edildikten sonra aşağıdaki şekildeki gibi bir devre hazırlanır. TeknoYolcu-TrafikDevre

2. mBlock programı çalıştırılır ve program ile arduinonun eş zamanlı çalışması için gerekli hazırlıklar yapılır.

mBlock programı çalıştırıldıktan sonra bağlan menüsü-seri port yolu izlenerek arduinomuzun bağlı olduğu port numarası seçilir. Ardından arduino ile mBlok programını eş zamanlı çalıştırabilmek için bağlan menüsünden aygıt yazılım güncellemesi seçilir ve yazılımın yüklenmesi beklenir.

TeknoYolcu-Trafikyazılım

3. Gerekli sahne ve kuklalar eklenir. (Yol sahnesi, araba ve trafik ışığı kuklası) Burada dikkat etmemiz gereken  trafik ışığını oluşturduktan sonra 3 farklı kılık oluşturmak.

TeknoYolcu-TrafikSahneKukla

4. Trafik ışığı kuklasına kod blokları eklenir.

Trafik ışığı kuklasını ve kılıklarını oluşturduktan sonra eklememiz gereken komutlar şekildeki gibi olmalıdır.TeknoYolcu-TrafikKomutlarKomutların Açıklaması:

  • Tıklanınca: Yeşil bayrağa tıklandığı zaman altındaki komutları çalıştırır.
  • Sürekli tekrarla: İçerisinde bulunan komutları sürekli olarak çalıştırır.
  • 9 sayısal pini yüksek yap: Yeşil renkli LED'i bağlamış olduğumuz 9. sayısal pini yüksek yaparak yeşil LED'in yanmasını sağlar.
  • kılık 1 kılığına geç: Yeşil LED'in yanmasıyla "kılık 1" kılığına yani "yeşil" lambanın yanık olduğu kılığa geçer.
  • 8 sn bekle: 8 sn bekler. Bu süreyi kısaltıp uzatabilirsiniz.
  • 9 sayısal pini düşük yap: Yeşil LED'in bağlı olduğu 9. sayısal pini düşük yaparak yeşil LED'in sönmesini sağlar.
  • kılık 2 kılığına geç: Yeşil LED'in sönmesiyle "kılık 2" kılığına yani "sarı" lambanın yanık olduğu kılığa geçer.
  • 10 sayısal pini yüksek yap: Sarı renkli LED'i bağlamış olduğumuz 10. sayısal pini yüksek yaparak sarı LED'in yanmasını sağlar.
  • 2 sn bekle: 2. sn bekler.
  • 10 sayısal pini düşük yap: Sarı LED'in bağlı olduğu 10. sayısal pini düşük yaparak sarı LED'in sönmesini sağlar.
  • kılıç 3 kılığına geç: Sarı LED'in sönmesiyle "kılık 3" kılığına yani "kırmızı" lambanın yanık olduğu kılığa geçer.
  • 11 sayısal pini yüksek yap: Kırmızı renkli LED'i bağlamış olduğumuz 11. sayısal pini yüksek yaparak kırmızı LED'in yanmasını sağlar.
  • 8 sn bekle: 8 sn bekler.
  • 11 sayısal pini düşük yap: Kırmızı LED'in bağlı olduğu 11. sayısal pini düşük yaparak kırmızı LED'in sönmesini sağlar.
  • kılık 2 kılığına geç: Kırmızı LED'in sönmesiyle "kılık 2" kılığına yani "sarı" lambanın yanık olduğu kılığa geçer.
  • 10 sayısal pini yüksek yap: Sarı renkli LED'i bağlamış olduğumuz 10. sayısal pini yüksek yaparak sarı LED'in yanmasını sağlar. 
  • 2 sn bekle: 2. sn bekler.
  • 10 sayısal pini düşük yap: Sarı LED'in bağlı olduğu 10. sayısal pini düşük yaparak sarı LED'in sönmesini sağlar.

5. Araba kuklasına gerekli kod blokları eklenir.TeknoYolcu-TrafikArabaKomutlar

Komutların Açıklaması: Klavyeden sağ ok tuşuna tıkladığımızda arabanın sağa doğru hareket etmesini sağlamak için yukarıda yer alan komutları kuklamızın dizinine ekleyebiliriz. Böylelikle öğrencilerimiz hangi ışıkta durması ve geçmesi gerektiğine kendisi karar verebilir.

  • Tıklanınca: Yeşil bayrağa tıklandığı zaman altındaki komutları çalıştırır.
  • Sürekli tekrarla: İçerisinde bulunan komutları sürekli olarak çalıştırır.
  • Eğer "sağ ok tuşu basılı (mı?)" ise:  Eğer klavyeden sağ ok tuşuna basılırsa içerisinde yer alan komutları çalıştırır.
  • x'i 10 arttır: Sağ ok tuşuna basıldığında x değerini 10 arttırarak arabanın sağa doğru hareket etmesini sağlar.
  • Eğer "240<x konumu" ise: x değeri 240 geçerse içerisinde bulunan komutları çalıştırır.
  • x: -273 y:-96 noktasına git: x değeri 240 geçtiğinde belirtilen koordinatlara gider. Bu da sahnenin en soluna gitmesi demektir. Böylelikle sağ ok tuşuna bastığımızda arabanın hareketini tekrar sağlayabiliriz.
  • "1 ile 3 arasında bir sayı tut" kılığına geç: Araba başlangıç noktasına her gittiğinde rastgele bir kılığa geçmesini sağlar.

6. Arduino kartımız bilgisayara bağlanır ve yükleme yapıldıktan sonra yeşil bayrağa tıklanarak program çalıştırılır.

Uygulama dosyasını istiyorsanız yorum bırakmayı unutmayın. İyi çalışmalar.

Görüntülenme Sayısı: 32

Bir Cevap Yazın

Önceki yazıyı okuyun:
TeknoYolcu-GoogleDinazor
Scratch ile Google Çevrimdışı Oyunu

Scratch kodlama programı ile öğrencilerimiz hem temel kodlama bilgisine sahip olacak...

Kapat