Small Basic Ders 4: Kaplumbağa Grafik

Scratch kodlama programında olduğu gibi small basic programında da kuklalara şekiller çizdirme uygulamaları yapabiliyoruz. Aradaki tek fark scratch programında hazır kod blokları kullanırken Small Basic’te kodları kendimiz yazacağız. Small basic programında kaplumbağa kuklasına komutlar vererek eğlenceli şekiller oluşturmasını sağlayacağız.

Kaplumbağa Grafik Komutları:

  • Turtle.Show(): Bu komut kaplumbağa kuklasının grafik ekranında görünmesini sağlamak için kullanılmaktadır.
  • Turtle.Move(): Bu komut kaplumbağa kuklasını hareket ettirmek için kullanılmaktadır. İçine yazılan değer kadar kaplumbağa kuklasını hareket ettirir.
  • Turtle.TurnRight(): Bu komut kaplumbağa kuklasının sağ yönüne dönmesini sağlar.
  • Turtle.TurnLeft(): Bu komut kaplumbağa kuklasının sol yönüne dönmesini sağlar.
  • Turtle.Turn(): Kaplumbağa kuklasının içerisine belirtilen açıda dönmesini sağlar.
  • Turtle.X: Kaplumbağa kuklasının x konumunu belirler.
  • Turtle.Y: Kaplumbağa kuklasının y konumunu belirler.
  • Turtle.Hide: Kaplumbağa nesnesini gizler veya etkileşimi kaldırır.
  • Turtle.PenDawn: Kaplumbağa nesnesi hareket ederken çizim yapabilmesi için kalemi aşağı indirir.
  • Turtle.PenUp: Kaplumbağa nesnesi hareket ederken çizim yapmasını durdurmak için kalemi yukarı kaldırır.
  • Turtle.Speed: Kaplumbağa nesnesinin hareket hızını belirleyen komuttur. 1 ile 10 arasında değer almaktadır.

Kaplumbağa Grafik Örnekleri:

1. Kare Çizmek: Kaplumbağa kuklasına kare çizdirmek için öncelikle Turtle.Show() komutu ile nesnenin çağırılması sağlanır. Ardından Turtle.Move() komutu ile kaplumbağa hareket ettirilir ve Turtle.TurnRight() veya Turtle.TurnLeft() komutu kullanılır. Bu işlem 4 kez tekrar ettiğinde kaplumbağa nesnesi başlangıç noktasına gelerek kare çizimini tamamlayacaktır.

TeknoYolcu-SmallBasic4Turtle1

Kare çizme işlemi sağa dön ve hareket et komutlarının 4 defa tekrarlanmasıyla oluşmaktadır. Bu sebeple aynı işlem aşağıdaki gibi döngü yardımıyla da gerçekleştirilebilir.

TeknoYolcu-SmallBasic4Turtle2

​2. Çokgen Çizmek: Kaplumbağa nesnesine çokgen çizdirebilmek için dörtgende olduğu gibi belli bir pixel hareket ettikten sonra belli bir açıda dönmesini sağlamamız gerekmektedir. Bu açıların belirlenmesi için çok basit bir yöntem kullanılmaktadır.

Örneğin: Altıgen çizebilmek için for döngüsünün 6 defa tekrarlanmasını sağlamamız gerekmektedir. Dönüş açısı içe Altıgenin dış açısı kadar (360/6=60) olmalıdır. 10 kenarlı bir çokgen çizmek için döngünün 20 defa tekrarlanmasını sağlamalı ve dönüş açısını “360/10=36” yapmamız gerekmektedir.

TeknoYolcu-SmallBasic4Turtle3

3. İç içe döngüler ile şekiller: İç içe döngüler kullanarak çokgenlerin sayısını dönüş açısını değiştirerek arttırabilir ve eğlenceli şekiller ortaya çıkmasını sağlayabiliriz.

Örneğin; 90 adet altıgen çizimi yapalım ve bu altıgenlerin bir tanesi çizildikten sonra diğeri belli bir açı ile dönerek çizilmeye devam etsin. Bu açının ne olacağı ise kaç adet altıgen çizmek istediğimize göre değişecektir. Tam açı 360 derece olduğundan 360/90=4 derecelik açılarla dönmesini sağlamamız gerekmektedir.

TeknoYolcu-SmallBasic4Turtle41

Yukarıda yer alan komutların grafik penceresindeki görünümü aşağıdaki şekilde olacaktır.

TeknoYolcu-SmallBasic4Turtle5

Her bir altıgenin farklı renkte olmasını sağlamak için döngü içerisine GraphicsWindow.PenColor = GraphicsWindow.GetRandomColor() Komutu eklenebilir.

TeknoYolcu-SmallBasic4Turtle6Yukarıda yer alan komutların grafik penceresindeki görünümü aşağıdaki şekilde olacaktır.

TeknoYolcu-SmallBasic4Turtle7

 

Görüntülenme Sayısı: 55

Bir Cevap Yazın

Önceki yazıyı okuyun:
TeknoYolcu-RenkSeçRGB
mBlock Arduino ile Rengini Seç Işığını Yak

RGB, red(kırmızı), green(yeşil) ve blue(mavi) renklerinin baş harflerinden türetilmiş bir...

Kapat